Manas atsauksmes par izrādi “Ugunsgrēki”

Mārtiņš Eihe

Ilze Ķuzule-Skrastiņa un Gints Andžāns

Dailes teātra pirmizrāžu sēriju noslēdz Mārtiņa Eihes režisētā melodrāma “Ugunsgrēki” mazajā zālē, kas pirmizrādi piedzīvoja 2015. gada 8. janvārī. Baisa, vilinoša un ar spēcīgiem aktierdarbiem izrāde mulsina skatītājus ar agresīvo tiešumu un tēmas aktualitāti tieši šajās dienās. Kanādiešu rakstnieks, kas dzimis Libānā, Važdi Muavads savā darbā runā par karu un ko tas izdarījis ar cilvēkiem, kas tajā iesaistīti.

Stāstā savijas daudzu ģimeņu un pat tautu likteņi, kas cietuši no kara šausmām: bēgšana no mājam, klejošana, apšaudes, tuvinieku zaudēšana, cietums, izvarošana un nāve. Ja sakumā autors, rakstot lugu, pievērsies Libānas karam, tad beigās visas atsauces uz to ir pagaisušas, liekot uzsvaru uz pašu karu principu. Katrs karš, lai kur arī tas nenotiktu, ir traģēdija cilvēkiem.

Dvīņi Žanna (spēlē Ieva Segliņa) un Simons (Gints Andžāns), sākot ar mātes dīvainā testamenta noklausīšanos, tiek ierauti neparedzamos un bīstamos notikumos, kas mainīs viņu dzīvi un uztveri par lietām uz visiem laikiem. Māte Navāla (spēlē Ilze Ķuzule – Skrastiņa) vēlas, lai bērni atrod savu tēvu un brāli, par kuriem tie nav dzirdējuši visu dzīvi. Dusmas un skumjas sajaucas kopā bērnos, jo māte pēdējos piecus gadus nav izdvesusi ne vārda, un visi domāja, ka viņa ir zaudējusi prātu, bet testamentā parādās, ka viņa bijusi pie pilnas apziņas.

Kāpēc māte nerunāja ar viņiem, kāpēc viņa vēlas, lai bērni atrod savu tēvu un brāli? Kas slēpjas mātes pagātnē? Uz visiem šiem jautājumiem viņi gūs atbildes, ceļojot pa vietām, kur māte pavadījusi savu bērnību un brieduma gadus. Mātes tēls kļūst arvien neskaidrāks un viņu izcelšanās vēl mīklaināka, jo atklājas, ka māte savā mūžā bijusi gan skolotāja, gan karotāja, gan bēgle, gan liela varone, kuras stāsts kļuvis par leģendu.

Izrādē saplūst kā laiks, tā vietas un personas. Aktieri pārtop no viena varoņa citā, rādot dažādu kultūru atšķirības un cilvēka iekšējo vēlmi būt brīvam. Mainoties apgaismojumam un mūzikai, varoņi nokļūst pagātnē, kur redz mātes stāstu, bet tajā pašā laikā māte visu laiku ir blakus saviem bērniem kā rēgs, kas atbalsta un palīdz grūtā brīdī.

Skatuve iekārtota tā, lai ātri un viegli no vienas darbības vietas varētu pārcelties uz citu. Tuksneša smilšu kalnu skati skatuves aizmugurē dod nojausmu, kur notiek stāsts. Pa telpu izmētāti lieli, biezi porolona matrači, kas katrā ainā maina savas funkcijas. Nenoteiktā scenogrāfija, tāpat kā aktieru runas veids vairākās ainās – no trešās personas, rada atsvešinājuma efektu. Cik viss ir absurds un pārspīlēts! Daudz skaļas kliegšanas, necenzēta leksika, vardarbība un skarbi joki pa vidu. Apkārt lido lelles un aktieru sejas klāj asins sarkana krāsa. Tas viss kopā rada efektu, ka pats esi iesaistīts konfliktā, kaut arī sēdi malā, tu izjūti to enerģiju un nespēj palikt neitrāls vērotājs. Izrāde, pat negribot, liek domāt. Iekšā vārās dažādas izjūtas. Pēc pirmā cēliena pārņēma dusmas, pretošanās un bija vēlme lamāties, bet pēc otrā cēliena gribējās paklusēt.

Spēcīgi nospēlē Ilze Ķuzule – Skrastiņa Navālas lomu. Māte, kas daudz cietusi, bet, ticot mācībai, ko ieguvusi bērnībā, iet cauri dzīvei ar augsti paceltu galvu. Ar interesi vēroju, kā Navālas varone pieaug un saprot, cik pasaule ir “sačakarēta”. Katrā aktrises acu skatā un solī varēja saskatīt, cik viņas varone daudz pārdzīvojusi un iemācījusies to neizrādīt. Navālas un Saudas (Dārta Daneviča) dziedāšana ļāva aizplūst citā pasaulē, parādot pasaules neskarto un dabisko pusi.

Par spīti ievelkošajai atmosfērai un vairākām spēcīgām ainām (piemēram, kur Ginta Grāveļa varonis nogalina savu upuri un vēlāk to izsmej), no izrādes kopējā tēla izkrīt aktieris Intars Rešetins ar savu viegli smīdinošo varoni. Tēls, kuram nav citas funkcijas, kā tikai izklaidēt pusaizmigušos skatītājus ar savām muļķīgajām piezīmēm un naivo izturēšanos.

Izrāde paredzēta stipru nervu īpašniekiem, jo netrūkst vardarbības un lamuvārdu. Bet tie, kas izturēs, būs pārsteigti par teātra spēku un varenību.

 

Padod šo rakstu tālāk! Facebooktwittergoogle_plustumblrmailby feather

, , , , ,